HEM

Människan är det enda djur som kan röra sig genom terrängen; gå, springa, krypa, rulla och hoppa. Dyka ned i vattnet, hämta något på botten, simma över till andra sidan. Ta sig upp på land, klättra upp för berget. Ta sig upp på platån och kasta något för att träffa mitt i prick.

Har du någonsin sett ett vilt levande djur som inte varit i form?
Som har varit i behov av en bantningskur eller borde öka sin träningsdos? Vilda djur som stretchar eller tränar mindfulness?
Antagligen inte.
Hur gör då vilda djur för att hålla sig i form? Och vad är ”form”, och varför är det viktigt?
Svaret är naturligtvis att djur gör det de naturligt är skapta för att göra.
Det är så de håller sin form. De gör det de är fysiologiskt är designade för att göra.

naturligrörelse

Då vi idag tenderar att kategorisera vårt eget släkte som en kulturell art och inte ett däggdjur hamnar vi i mödosamma predikament hälso- och utvecklingmässigt då vi förlorar kontakt med den biologi vilken allas våra liv i grunden bygger på. Med det sagt så menar vi inte att kultur och omgivning inte spelar roll – tvärtom, men det är den biologi vi har med oss som befinner sig i en viss kultur eller kontext. Förlorar vi det perspektivet hamnar vi snett. All modern välfärdsproblematik kommer ur detta.
Hur kan vi må så pass dåligt trots att vi har det så bra?

De enda djur som har problem med sin hälsa är de som människan domesticerat. Hundar, katter, marsvin, hästar, boskap, mjölkdjur påvisar samma typ av hälsoproblem som den moderna människan, och är således i behov av medicinsk vård.

Vad bör då människan – Homo Sapiens – göra för att hålla sin form och utveckla och bibehålla sina förmågor?

Ett förslag är att vi börjar se kroppen – inte som en isolerad enhet som ska tränas och läras upp – utan som en del i en kontext. Det är ju egentligen ett ekologiskt perspektiv. Frank Forencich har myntat ett uttryck som är en fin utgångspunkt – ”the long body”. Denna fras innebär ”the short body” – den isolerade fysiska kroppen + de livsnödvändiga system i form av habitat och stam.
Helt plötsligt har vi gått ifrån att prmiärt fokusera på muskelfibrer och proteindrinkar till att se till relationer, sinnesförnimmelser och terrängrörelse vid olika årstider.
Tala om skillnad i träningsparadigm!

Svaret på vad människan borde göra för att fungera som ett optimal människa är att göra det hon under miljontals år utvecklats för att göra.
Vill du ta reda på vad detta är?

Häng då med oss.

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

  • Är ”träning” det årliga återkommande nyårslöftet?
  • Tänker du och tränar du som ett jagat djur? Vad är skillnad på stress och stimuli?
  • Hur andas du i vila och under belastning?
  • Vad har du för praktisk nytta av din träning?
  • Tränar du men dras ändå med stelhet, trötthet eller träningsrelaterade skador?
  • Fungerar hjärnan och din fysiologi enligt den jägar- och samlarinstinkt som du är utvecklad efter?
  • Vilka resurser ger du din kropp och knopp att arbeta med under träning?
  • Vilka resurser ger du din kropp och knopp under återhämtning?
  • Vilken roll spelar extern temperaturförändring för hormonsystem, prestation och återhämtning?
  • Vet du hur du tränar din återhämtningskapacitet?
  • Hur välbalanserad är du i din aeroba & din anaeroba förmåga, och hur hänger det ihop med skador och metabolism?
  • Vet du vad ”baseline” och ”alarmtillstånd” är och hur detta påverkar dig i vardag och träning.

Det är hög tid att omdefiniera begreppet ” träning”

Välkommen till Evotraining!

 

evoleaf

 

Annonser