HÖST! – Utepass i Trädgårdsföreningen lördag 26/10!

Lördagen 26 oktober har vi utepass i Trädgårdsföreningen med tema Höst…så klart :)’

Detta är ett utmärkt tillfälle att prova om man är nyfiken. Även om det inte är ett rent introduktionspass så kommer det finnas gott om hjälpande händer runtomkring.

För er som redan är ”Evotrainers” eller fd sådana är passet inriktat på att slipa en del rörelser i fart såsom ingångar till träd (horisontellt till vertikalt) och en del ”Rough Housing”/lekmotiverad rörelse i längre sessioner än på vanliga pass.
Vi avslutar med valfri/frivillig lunch på lämpligt ställe till självkostnadspris för de som så önskar.

Vi kommer ägna oss åt (är man ny kommer man introduceras i):

  • Naturlig Rörelse i praktiken
  • Rough Housing & Lekmotiverad rörelse – från uppvärmning till högre tempo
  • Träd ur ett rörelse/träningsperspektiv – övergångar och ”loops”
  • Downshift/andningsövningar

 

Åldersgränsen är 16 år och uppåt.

Plats & tid: Vi träffas vid Naturcentrum i Trädgårdsföreningen kl. 09.00 och håller på till kl. 12.00.

Pris: Kostnaden för passet är 250:- och betalas på plats kontant eller med Swish 0708939176.

Upp- & Ned – September

Höstens tema är Upp- & Ned. Målet är vägen som leder till handstående, då den är kantad med superbra rörlighetsträning, stabilitet, core, hållning och bygger en utmärkt självuppfattning om den egna kroppen och dess position i rummet. Oavsett var vi individuellt landar så är det något att sträva efter och de färdigheter vi får på vägen skapar en starkare, robustare och mer rörlig kropp. På våra pass har vi alltid olika delar i form av par-/gruppmoment, koordination-/reaktionsövningar, nedvarvning, intervall, smidighetsträning med isometrisk och dynamisk belastning. Det vi gör inomhus applicerar vi i naturen. Inomhussäsongen lämpar sig ypperligt för utveckling av nya färdigheter och förfining av vår rörelse då den sker i en relativt säker, plan, platt och tillslipad miljö.

Har du lust att prova?

Varmt Välkommen på ett par Prova-på-pass!

”Fallprevention” på riktigt

Jag har själv arbetat med ”fallprevention” det vill säga träning som ska förebygga att äldre faller med oönskade benbrott/trauman som följd.
Vid samtliga tillfällen görs dessa insatser för sent, inte sällan då man redan skadat sig. Dessutom är de övningar man gör inte helt naturliga, ganska isolerade och tråkiga och därför blir de aldrig en integrerad del i personens eget liv. Därför har dessa insatser kort livslängd och begränsad nytta.
Ett trauma exempelvis lårbensbrott vid hög ålder är ofta inkörsporten till en avtagande livsförmåga. Jag har personligen flera exempel på detta liksom kollegor till mig. Ett större trauma är inte sällan början på slutet av livet. Helt i onödan.

Här är ett ypperligt exempel på äkta ”fallprevention” som påminner mycket om vissa delar av vår egen Evotraining.

Ap-boll & ”mini-loops”

Några korta klipp från rörelseträning under augusti.
Ap-bollsträning samt ”mini-loops”. Dessa ”loopar” är små delar i naturen – en sten, en gren etc – där platsen bjuder in till mer eller mindre utmanande rörelser. Att dela upp träning i sådana mini-partier gör att i princip alla kan hitt sådana platser. Det gör också att vi fokuserar mer på tekniskt utförande, får tillfälle att repetera samma sak många gånger så att den sätter sig motoriskt samt att skaderisken är minimal då hastighet, belastning och höjd sällan blir speciellt stor. Här var det en större sten som erbjöd en utmärkt svettig halvtimma.

Nu är det bara två ordinarie uteträningar kvar denna termin. Därefter kör vi inomhus med mer fokus åp teknik, korrigering och utveckling av nya förmågor i en lite mer kontrollerad omgivning (med mattor, platt golv etc).
Det är dock ute vi vill testa, experimentera, applicera och utöka våra rörelse mönster på ett kvalitativt sätt!