Skillnaden på fötter & fötter

barefoot-running-research-2

Gör dig själv en tjänst nu när våren äntligen är här. Släpp ut fossingarna och rör dig i olika terräng barfota. Inte nödvändigtvis springandes, att vandra barfota är en av de nyttigaste sakerna du kan göra för hela din kropp.

För att börja löpträna barfota behöver du bygga upp fotens robusthet stabilitet och rörlighet. Det tar tid , så skynda långsamt.
Mängder av besvär kan härledas till instängda och ”avstängda” fötter. Hallux valgus, Plantar Fascit (hälsporre), ”löparknä”, olika typer av ryggsmärta, fallbenägenhet mm.

Vi har utvecklat förmågan att springa under 2 miljoner år. Utan löpskor.
Sedan löpskons inträde – på 1970-talet – har löpningsrelaterade skador stigit markant. Naturlig löpning är ingen materialsport, det är tvärtom vårt eget ”material” – vår kropp – som behöver få rätt stimuli och tid att återutvecklas. Det får dig dessutom att koppla upp dig på den miljö i vilken du rör dig – ditt habitat. Rör du dig barfota kan du inte bete dig tanklöst. Du kommer röra dig med större närvaro och dessutom välja vägar och miljöer du inte hade valt om du hade rört dig i gängse löparskor.

Passa också på att njuta av hur marken känns. Solvarm sten. Mjukt gräs. Fuktig mossa. Fin sand. Vasst grus. Kladdig lera. Fötterna älskar sånt där…

Vill du lära dig att springa utan skor med rätt teknik?

Ta av dig skorna och häng med oss!

Urskog!

Rörelse i urskog 4 maj!

  • Naturkontakt

  • Naturlig rörelse

  • Smidighet, balans, uthållighet, styrka & kamp-lek

Vi kommer röra oss i fantastisk terräng och miljö under dagen. Fokus kommer vara att hitta flyt och flöde i specifika situationer och på särskilda platser. Med naturen som inspiration fokuserar vi på det som finns i vårt habitat för dagen.
På ett säkert sätt kommer vi öka svårighetsnivån på ett individuellt plan så att var och en får utveckla sina förmågor och dessutom jobba med total sinnesnärvaro mitt i naturen.

För den som vill erbjuds ett (kall)bad i sjön mörken som avslutning på passet innan lunchen.

Häng med!

Tid:

Lördag 4 maj 09 – 12 med avslutande lunch – grillning vid sjön Mörken (vid eldningsförbud åker vi till Vårdnäs Stiftsgård för lunch). Den lunch som ska grillas medtar du själv.

Pris:

350:- inkl moms betalas med swish: 0708939176 eller kontant på plats.

Anmälan senast 2 maj till paul@evotraining.se

Klädsel:

oömma kläder efter väderlek, badkläder & handduk (om du vill ta ett dopp), ombyte. Ta med din egen lunch. Vid eldningsförbud meddelas detta och lunch intages till självkostnadspris på Vårdnäs Stiftsgård.

 

Vi träffas 09.00 vid parkeringen vid Säby Västerskog Skogsreservat:

Träningsresa till Norge i sommar!

Träningsresa till Galdhöpiggen i Norge 7 – 11 augusti 2019!

norgeresan

Följ med på vår träningsresa som kommer att bli både äventyrlig, hälsosam och njutbar – ett minne för livet.
Vi kommer befinna oss på en fantastisk plats där vi ägnar oss åt – Evotraining med fokus på andningsteknik för vandring och höjd, Pilates samt Yinyoga för att göra resan till en upplevelse för alla sinnen i samband med toppbestigningen av Galdhöpiggen som är Nordeuropas högsta bergstopp.

Resan arrangeras av Pilatesstudion i Falkenberg i samarbete med Evotraining.

Tid: 7 – 11 augusti 2019

Pris: 15 125:- inkl moms & helpension

Info:

Pernilla 070 618 28 51
Michael 0730350592
Paul 070 893 91 76

För frågor och anmälan är du varmt välkommen att höra av dig!

Evotraining Aktiv Lördag på Vårdnäs

 

Några ögonblick från helgens Aktiv Lördag på Vårdnäs – naturlig rörelse i fantastisk miljö, avrundas med härlig bastu och revitaliserande kallbad och avslutande supergod lunch.

Tack för en fin lördag!

Nästa gång kör vi 11 maj!

För mer info och anmälan – gå in på http://vardnas.se/aktiv%20l%C3%B6rdag%20evo-training.html

Foton: Petra Gannholm

 

Neurovetenskap – Lek som katalysator för utveckling.

 

Lek.
Märkligt hur detta kommer allt längre och längre bort i vår kultur. Snart är det skrönor om hur de gjorde förr.
Återigen visar det ett hur vilsna vi är i vår tillvaro som däggdjur och mänskliga innevånare i habitatet Jorden. Hur vi lägger allt kunskapsfokus på extern teknik och knappt vet något om våra egna verkliga behov som är avgörande för psykologiska, fysiologiska och sociala mognadsprocesser.
 
Definitionen av barns lek är enklast att inse om man inser vad det INTE är. Det är inte regelstyrd idrott. Det öppet för spontanitet och förändring. Det är en plats fri från den vuxna världens åsikter, och pekpinnar. Framför allt är det en plats av upplevd tidlöshet och frånvaron av prestation. Med det sagt är det inte lätt. De flesta vuxna kan inte leka idag. De vet inte hur man gör då det nästan alltid blir tävling (vilket i kan ingå i beskrivningen ovan men som ett delmoment, inte ett syfte).
 
Neurobiologi, evolutionsbiologi och utvecklingspsykologi har för länge sedan klarlagt behovet och den vitala roll som lek har.
Bara det faktum att de flesta rynkar lite på näsan och tänker att lek är tidsfördriv och ”onyttigt” visar på hur djupt rotat okunskapen är i vår kultur och vilken ”lathet och tidslöseri” det representerar.
 
Lek & ”Rough Housing” är en av grundbultarna i Evotraining. När vuxna går in i detta ”mindset” och den spontanitet det innebär händer något fantastiskt. De börjar utföra sådant de för några minuter sedan sa var helt omöjligt. De rör sig bättre, spontanare, mer naturligt. Tiden går snabbt…ja försvinner, därför att fokuset är totalt. Trots att pulsen stiger och det kan vara ganska tufft fysiskt så hörs inget gnäll. Tvärtom hörs skratt och med leende på läpparna ligger man i pulsnivåer som annars skulle frambringa rynkor i pannan ute i spåret eller på gymmet. De får bättre spatial närvaro och ser i ett bredare fält vilket gör att de använder MER av de förmågor som ivrigt egentligen ligger väntandes inom oss.
Framför allt väcker det den lust och glädje som finns i rörelse inte minst tillsammans med andra. Om den lusten finns så hamnar rörelse högt upp på livets prioreteringslista. I motsats till de 70% av gymkortsinnehavarna som aldrig är på gymmet. Vi behöver inte diskutera de 30% som är där då de uppenbarligen hittat ”sin grej”, men en bransch som till stor del bygger på intäkter från kunder som aldrig nyttjar tjänsterna de betalar för….ja det är unikt och smart affärsmässigt. På ett individuellt plan är det ett slöseri och något som inte kommer leda till den förändring man så längtar efter.
 
Det som framför allt minskar idag är små barns lek. Detta har enormt negativ effekt på sund motståndskraft, motorik, social förmåga, psykisk hälsa, problemlösning och rena fysiologiska/neurologiska responser som är vitala för vår överlevnad som art. Denna patologi är inte något som ”kommer att hända”. Den ät redan här, och vi förvärrar den mångfalt då vi ökar skol- och prestationskrav i unga åldrar. Vi försöker lösa avtagande kunskapsnivåer i vuxen ålder med mer fokus på vänster hjärnhalva, tidsbestämda scheman och regler i början av livet. Det gör sig bara inte. Inte på något plan, vare sig vi vill eller inte. Det är omöjligt. Däremot kostar det. Kvittot? Slå upp ögonen och läs om ungdomshälsa, tja även vuxnas hälsa idag.
 
Vi sätter stopp för sådant som av naturen går av sig självt och ger avstamp för oss att fungera som vuxna Homo Sapiens.
Med den värld vi idag lever i och delvis har skapat behöver vi inte mindre lek. Vi behöver mer.