Klättrings- & fallteknik

De närmaste passen kommer fokus ligga på repklättringsteknik – nedbrutet stegvis så att vi lär oss just ”teknik” samt fallteknik (som då inte ska inte sättas i samband med repklättring 😉 ).
Vi kommer så klart ha plats även till annat men just repklättring är en utmärkt helkroppsövning som arbetar på både styrka, rörlighet och koordination. Att psykologiskt kunna hantera höjd är dessutom mer utmanande för de flesta än vad man tror. Det är också en bra grund om man vill ge sig upp i närmaste träd.

Fallteknik är en naturlig del av rullningar som vi arbetat en hel del med. Rullningsmässigt har båda grupperna gjort fantastiskt fina framsteg och det naturliga är att nu titta närmare på hur vi bör och inte bör falla om vi nu gör det. Fallträning kan ses som en typ av återhämtningsträning – då vi ju försöker rädda upp ett dåligt scenario till ett mindre dåligt och kanske till och med bra scenario.

Rent praktiskt och vardagligt är fallskador och dess komplikationer ett stort problem ju äldre vi blir i det civiliserade samhället. En del av problemet är att om människan som hela tiden går på platta underlag plötsligt tappar balansen så aktiveras sympatikus i det autonoma nervsystemet vilket gör att många ”fryser” till och landar stel som en pinne.
Stela pinnar går av.
Friska och starka träd står fast rotade men kan också ge vika och vara flexibla då vinden viner.
Det ena utesluter inte det andra.

Ha en riktigt fin helg & väl mött på nästa träning!

Annonser