Det Vilda

dimskog
När jag en natt ensam vandrade in i urskogen krympte jag. Regnet var tungt och mörkret blev snabbt tryckande. Massivt.
Ljuskäglan från min pannlampa, som i staden verkat så stark, tedde sig så mycket mindre och svagare här. Som att ljuset hade svårt att tränga fram. Med ökande avstånd från den varma bilen ökade också känslan av litenhet.
I tanken for jag till de historier min farmor berättat under min uppväxt. Om skogsrå, näcken, trollen, knytten, vittror och vättarna. Min farmor tyckte inte om att jag begav mig på trapatser och strövtåg i dessa urskogar då jag var yngre. Men det var något som drog mig hit. Som en magnet. Jag hade aldrig förr varit där nattetid, i regnigt novembermörker. Även om jag nu var vuxen kände jag mig återigen som en liten pojke. Mindre än någonsin faktiskt.
Min rationella del tänkte logiskt att det naturligtvis var uppfostrande historier som alltid  hållit barnen borta från djupa vatten, branta berg och vida skogar.

Bergagubben av Christine Linde

Men där, djupt inne i skogen, med bara djuren och några skygga naturväsen som publik blev allting annorlunda. Stigen in kantades av droppande, knakande och vinande. Men även av total tystnad. Även om stigen är enkel att följa, och jag har vandrat på den förr, så infann sig känslan av att jag lätt skulle kunna gå vilse. Allting såg så annorlunda ut nu.

Ju längre in i skogen jag kom infann sig den där märkliga…kusliga känslan efter ett tag. Det var natt, de flesta djur borde sova och ingen människa vandrar i skogen vid den här tiden. Ändå var jag iakttagen. Ändå var det som att jag hörde steg bakom mig. Ändå var det som att jag absolut, och inte för en sekund, var ensam.

Väl i den enkla stugan gav fotogenlyktans sken och spisens eld omedelbar trygghet. Jag var inte rädd. Elden och ljuset skapade som en sfär av trygghet omkring mig. Därinne, till symfonin av regndroppar och blåst utanför, hände något med mig.
eld
Naturen kom närmre.
Jag frös och var blöt. Samtidigt kände jag mig märkligt levande. Som att det någonstans inom mig fanns en människa som alltid hade levt så här. Någon som var van vid mörkret, höstvinden och ensamheten i skogen.
Men på vägen hade någonting gått förlorat.
Jag hade tappat bort förmågan att se.

 

ängKanske är det som författaren Kerstin Ekman säger – ” Vi måste sluta kalla naturen för naturen och istället benämna den vid sitt rätta namn”. Och på så sätt blir världen synlig igen. Där borta vid slutet av hagen breder då inte längre bara en blomsteräng ut sig, utan marken blir boplats för ängens egentliga invånare – Blåklocka, Blåklint, Väddklint, Rödklint, Vitmåra, Ängskovall, Humleblomster, Flockfibbla och Johannesört.

 

Kanske är det en liknande subversiv handling som fågelskådaren sysslar med? Det är då Kungsfiskare - Foto: Fredrik Norlinginte nörderiet som är drivkraften utan just viljan att se. Plötsligt är det inte längre bara en fågel som ilar fram över vattenytan, utan det är Kungsfiskaren – den snabba lilla fågeln som plötsligt vänder sig om för att reflektera solljuset och då flammar upp. I en blå blixt.

 

I denna tillvaro finns ingen misstanke mot världen. I grund och botten handlar det om sinnlighet. Istället för att ständigt gå inåt eller utåt i perception, blir jag genom alla mina sinnen – som har raffinerats under miljontals år – helt närvarande. Att på ett direkt kroppsligt sätt ta del av det levande. Den lusten tror jag allt levande har i sig. Att ta del, vara del, av världen just i detta nu. En längtan efter att bli kroppsligt och konkret närvarande i världen. Det kan ju låta enkelt, men i en värld där allting blir ”antingen eller” är det inte alls självklart, speciellt som vi i modern tid litar allt mindre till våra egna sinnesförmågor till förmån för andras mätbara expertis.
Kunskap på bekostnad av Kännskap som min vän Britta Brügge skulle säga.

Är man fast i förgånget, eller i det som ej ännu skett är detta uppe i huvudet. Vilket är en väldigt liten del av oss,  eller om man som många idag mestadels är upptagna i det virtuella som primärt är audiovisuellt, ja då kan det mest naturliga te sig fjärran. Hela idén om en yttre sinnlig närvaro kan då te sig både märklig och revolutionerande. I det sinnliga finns inget artificiellt. Inga lager. I det sinnliga både bor och väcks nyfikenheten.
Det finns heller ingen bestämd metod då detta händer av sig självt under rätt förutsättningar. Problemet är att allt fler av oss inte inser att dessa förutsättningar är direkt knutna till vår omgivning. Vår miljö. Vårt habitat. Vår egentliga hemvist.
Där vi förr vistades var dag.

Därför låg jag vaken där i natten och såg framför mig hur jag skulle bli mer och mer lik Bellini - Apollo och Daphnenaturen omkring mig. Jag skulle bli mer jord. Jag skulle bli mer träd. Mer vatten. Mina händer skulle snart likna Daphnes händer i Bellinis berömda marmorskulptur. Hon förvandlas. Löv spricker fram mellan hennes fingrar. Hon blir mer och mer natur. Samma sak för mig. Jag skulle stanna kvar här i skogen. Och det vilda skulle få växa fritt. Jag skulle låta civilisationen och kulturen falla av mig. Och den hinna som alltid funnits mellan mig och världen, den skulle för en kort stund vara helt borta.

 

 

 

 

En gång vandrade människan genom en natur där allt bar namn. Vilket på så sätt gjorde att allt blev synligt. Och ur det synliga växte en relation fram. Ett jag och ett du. Och ur den relationen kanske också något ännu djupare. Något som gått förlorat i den moderna världen, och som kanske är en av grundorsakerna till dagens miljö- och hälsoproblem.
För det som har ett namn kommer att bli synligt. Och det som är synligt kan vi älska.
Och det vi älskar kommer vi att vilja rädda.

HÖST! – Utepass i Trädgårdsföreningen lördag 26/10!

Lördagen 26 oktober har vi utepass i Trädgårdsföreningen med tema Höst…så klart :)’

Detta är ett utmärkt tillfälle att prova om man är nyfiken. Även om det inte är ett rent introduktionspass så kommer det finnas gott om hjälpande händer runtomkring.

För er som redan är ”Evotrainers” eller fd sådana är passet inriktat på att slipa en del rörelser i fart såsom ingångar till träd (horisontellt till vertikalt) och en del ”Rough Housing”/lekmotiverad rörelse i längre sessioner än på vanliga pass.
Vi avslutar med valfri/frivillig lunch på lämpligt ställe till självkostnadspris för de som så önskar.

Vi kommer ägna oss åt (är man ny kommer man introduceras i):

  • Naturlig Rörelse i praktiken
  • Rough Housing & Lekmotiverad rörelse – från uppvärmning till högre tempo
  • Träd ur ett rörelse/träningsperspektiv – övergångar och ”loops”
  • Downshift/andningsövningar

 

Åldersgränsen är 16 år och uppåt.

Plats & tid: Vi träffas vid Naturcentrum i Trädgårdsföreningen kl. 09.00 och håller på till kl. 12.00.

Pris: Kostnaden för passet är 250:- och betalas på plats kontant eller med Swish 0708939176.

Upp- & Ned – September

Höstens tema är Upp- & Ned. Målet är vägen som leder till handstående, då den är kantad med superbra rörlighetsträning, stabilitet, core, hållning och bygger en utmärkt självuppfattning om den egna kroppen och dess position i rummet. Oavsett var vi individuellt landar så är det något att sträva efter och de färdigheter vi får på vägen skapar en starkare, robustare och mer rörlig kropp. På våra pass har vi alltid olika delar i form av par-/gruppmoment, koordination-/reaktionsövningar, nedvarvning, intervall, smidighetsträning med isometrisk och dynamisk belastning. Det vi gör inomhus applicerar vi i naturen. Inomhussäsongen lämpar sig ypperligt för utveckling av nya färdigheter och förfining av vår rörelse då den sker i en relativt säker, plan, platt och tillslipad miljö.

Har du lust att prova?

Varmt Välkommen på ett par Prova-på-pass!

”Fallprevention” på riktigt

Jag har själv arbetat med ”fallprevention” det vill säga träning som ska förebygga att äldre faller med oönskade benbrott/trauman som följd.
Vid samtliga tillfällen görs dessa insatser för sent, inte sällan då man redan skadat sig. Dessutom är de övningar man gör inte helt naturliga, ganska isolerade och tråkiga och därför blir de aldrig en integrerad del i personens eget liv. Därför har dessa insatser kort livslängd och begränsad nytta.
Ett trauma exempelvis lårbensbrott vid hög ålder är ofta inkörsporten till en avtagande livsförmåga. Jag har personligen flera exempel på detta liksom kollegor till mig. Ett större trauma är inte sällan början på slutet av livet. Helt i onödan.

Här är ett ypperligt exempel på äkta ”fallprevention” som påminner mycket om vissa delar av vår egen Evotraining.

Ap-boll & ”mini-loops”

Några korta klipp från rörelseträning under augusti.
Ap-bollsträning samt ”mini-loops”. Dessa ”loopar” är små delar i naturen – en sten, en gren etc – där platsen bjuder in till mer eller mindre utmanande rörelser. Att dela upp träning i sådana mini-partier gör att i princip alla kan hitt sådana platser. Det gör också att vi fokuserar mer på tekniskt utförande, får tillfälle att repetera samma sak många gånger så att den sätter sig motoriskt samt att skaderisken är minimal då hastighet, belastning och höjd sällan blir speciellt stor. Här var det en större sten som erbjöd en utmärkt svettig halvtimma.

Nu är det bara två ordinarie uteträningar kvar denna termin. Därefter kör vi inomhus med mer fokus åp teknik, korrigering och utveckling av nya förmågor i en lite mer kontrollerad omgivning (med mattor, platt golv etc).
Det är dock ute vi vill testa, experimentera, applicera och utöka våra rörelse mönster på ett kvalitativt sätt!

Höstens tema – Upp & Ned

1200px-Magnified_view_of_a_Tendon

Under höstterminen kommer den röda tråden att vara ”Att stå på händer”. Vi kommer naturligtvis att ha annat innehåll på våra pass, men mycket kommer vara riktat mot detta tema.

Oavsett om mål och ambition med detta är den här typen av övning extremt bra för hållning, stabilitet, orienteringsförmåga och kroppsuppfattning. Det är ett ypperligt botemedel för stela, svaga och orörliga handleder, axlar och ryggar. Decennier av en vanligtvis rörelsemässig monoton vardag med sittande, stående, liggande och gående gör att kroppen faktiskt inte fungerar som en mänsklig kropp borde fungera. Träningen till handstående är ett effektivt och roligt sätt att återskapa den kapacitet vi alla är gjorda för att inneha.

Handstående är ju dessutom intimt sammankopplat med andra rörelser i rum och terräng. Det är en smula utmanande men det är också väldigt kul!

Vår väg är som vanligt hållbar och långsiktig, och vi gör allt metodiskt med så hög kvalitet som möjligt. Därför stressar vi inte fram utan alla kommer kunna vara med fullt ut på denna resa oavsett var var och en landar.

Faktum är att det vi redan gör – kryper, klättrar och hänger utgör en god del i grunderna till att kunna stå på händer.
Många tror att det enbart handlar om styrka, och även om viss styrka krävs så är det annat som kanske är mer avgörande.

cd765c930620ccc6ea1d857eddeff8f0-handstand-crossfit-silhouette-by-vexels

Rörlighet & stabilitet.

Alla rörelser inbegriper koordinationen av dina leder. Innan en led (skadefritt) kan belastas måste den ha normal rörlighet. Din kropp är mästerlig på att anpassa och kompensera, så om en led är ur ur linje eller saknar normal rörlighet kommer omkringliggande vävnad att ta upp den belastningen. Detta är mycket vanligt vid all typ av smärtproblematik idag. I träning är detta upphovet till de flesta skador, och en vanlig anledning till att träning behöver avbrytas.

Innan vi överhuvudtaget ska belasta en led behöver vi alltså återskapa normal rörlighet.
Det här innebär att senor/ligament, muskelfästen och ledmuskulatur som inte fått stimuli på åratal måste behöva röra på sig. Detta känns lite. Det är INTE förknippat med skarp huggande smärta, men däremot kan det göra lite ont.Det effektivaste sättet att komma förbi denna fas är att göra lite av vissa rörelser varje dag. Du behöver rent fysiskt utöka dina leders rörelseomfång. Förutom de specifika rörelser vi gör så kommer här några tips som är bekanta för alla ”Evotrainers”. Smaka på dem dagligen 5 – 10 minuter! 🙂

  • Kryp.
    ”Baby crawl”, ”Björnkryp”, ”Krabban” är alla rörelser som ökar rörligheten och stabiliteten i handleder och axlar. Du behöver inte alls göra som på bilden. Kyp på marken fungerar utmärkt.
    Snapshot 4 (2018-04-02 14-33)
  • Häng.
    Att hänga i armarna och öva ”aktiv & passiv” skuldra ökar rörligheten i dina axlar och aktiverar den del i skuldror och bröstrygg du behöver för att framskrida i din träning. Du kan göra detta med ”fothjälp” eller fritt hängande. Tänk på att aktivera din bål – dra in navel och håll rak rygg (ingen svank).
    Snapshot 14 (2018-04-02 15-12)

 

Väl Mött på våra pass i höst!! 🙂

 

 

Terminsstart Hösten 2019!

Nu är det dags att dra igång terminen efter sommaruppehållet.

Är du nyfiken på att ta reda på vad vi håller på med?
Då är du varmt välkommen att hänga med oss!

Två gratis Prova-På-Pass!
Terminen börjar söndag 18 augusti.
Tid:
Söndag 18/8 kl. 18.00 – 19.15
Plats: Ryds Motionscentrum i Linköping.

Varmt Välkommen!

”Det omöjliga blir möjligt. Det möjliga blir lätt. Det lätta blir lustfyllt. Det är först då vi uppnår optimal effektivitet”.

 

https://mailchi.mp/154a6d8051b7/evotraining-terminsstart-hsten-2019

Feldenkrais on sensitivity.

”Now, in order to have free choice we must have a significant difference. And in order to have a significant difference, you cannot increase the stimulus, but you can increase your sensitivity. And since sensitivity increases only when you reduce the stimulus, that means you reduce the effort. Therefore, anything that you learn with difficulty, with pain, with strain is futile; you will never use it in life.”

—Moshe Feldenkrais, ”The Master Moves”