Bra PDF om mat, näring och mänskliga behov.

paleo-diet-0-1492541281
”Life in all it´s fullness
is Mother Nature obeyed.”
– Weston A. Price
Weston A. Price Foundation är en oberoende, ideell organisation som arbetar för att sprida korrekt och vetenskapligt baserad information och kunskap om kost och hälsa.
Organisationen kombinerar på ett sunt sätt traditionell kunskap med modern vetenskap.
Här kan du ladda ned en omfattande PDF som innehåller mycket (mat-) nyttigt – fakta och recept på hälsosam mat.

https://www.westonaprice.org/wp-content/uploads/Healthy4LifeEnglish.pdf

Länken till organisationens hemsida hittar du HÄR!

Annonser

Föda ur ett evolutionärt perspektiv

bow

Ett sunt perspektiv att ha är att se på sin nutid med historisk kunskap.
Ju bättre vi förstår vår evolutionära historia, desto mer kunskap om vår situation och funktion idag kan vi få.
Just ämnet mat har gått ifrån att vara en vital förutsättning för överlevnad till att med tiden och modern utveckling bli en av våra största sjukdomsorsaker. Det har på senare år även blivit ett av de mest stigmatiserade ämnena man kan närma sig.
Diskussionen har blivit allt mer populistisk, aktivistisk och extrem. Ofta används etik, moral och miljö som slagträn i denna nutidsdebatt. Även om syftet kanske är gott så missas kärnan av problemet totalt. Ändrar vi inte vårt förhållningssätt kvalitativt och kvantitativt till föda med hänsyn till vad vi under miljoner år har utvecklats för h<kommer det inte att hända något markant vare sig hälso- eller miljömässigt. Lösningen är inte att byta ut en makronutrient till en annan ex. från kött till grönsak. Nej, lösningnen är att äta rätt utifrån person, klimat, årstid, ålder och framför allt att sluta slösa så vansinnigt. 40% av all producerad föda kastas. Och slösa gör alla moderna människor – veganer som köttätare – eftersom livsmedelsindustrin ger oss det vi efterfrågar. I den moderna tidsbristens samhälle efterfrågar vi enkla lösningar. Problemet med dessa enkla lösningar är att vi förlorar något.  Nämligen kvalitet och innehåll. Näringsinnehåll som måste ersättas med ytterligare konsumtion i form av piller och pulver.

I sammanhanget rekommenderas varmt professor Göran Burenhults ”Maten, evolutionen och hjärnan”. Frågor som vad som egentligen hände med våra matsmältningsorgan då vi en gång i tiden ställde oss på två ben spelar faktiskt än i dag roll. Vad har våra ögons funktion med födan att göra? I skenet av evolution och historia kan vi bättre förstå vilka vi är och hur vi fungerar både som art och individ.

Tar vi tag i detta lär vi oss mycket om oss själva och vår jord. Genom ökad kunskap om vår egen historia har vi kanske större möjligheter att hitta kreativa, långsiktiga och sunda lösningar för framtiden….

Weston A. Price Foundation är en bra resurs för ett långsiktigt hållbart perspektiv på hälsa och föda.

Länkar här till en kort podcast – och människans tidsresa med mat – med Dr. Bill Schindler – professor i antropologi och arkeologi samt ansvarig för ”the Eastern Shore Food Lab” vid Washington College.

https://www.westonaprice.org/podcast/169-million-year-old-food/?fbclid=IwAR1HpMzgjYejmoo8HAy2ejnUZRNQd-Au53o2sJzv3zjDS4b-SONKdfiyASg

Paleo-diet

Evotraining – Aktiva lördagar på Vårdnäs!

AKTIV LÖRDAG

En naturnära start på helgen på Vårdnäs stiftsgård!

En lördag i månaden kör vi nu Aktiva Lördagar utomhus i den fantastiska miljön på Vårdnäs. Varje pass kommer ha ett bestämt tema och träningen passar alla. Dessa pass ligger utanför den ordinarie träningen och bokas genom Vårdnäs egen hemsida – följ länken nedan.

Passet är 2 timmar + bastu & kallbad där vi tillsammans aktiverar kroppens anpassnings- och återhämtningsförmåga.Som avslutning njuter vi av en härlig helglunch med stort salladsbord samt te/kaffe i salongen.

Datum

Lördagar den 12 januari, 16 februari (Into the Wild), 9 mars, 6 april, 11 maj.

Tid

Träningspasset börjar kl. 10 och är alltid utomhus. Vi möts vid receptionen. Lunchen serveras kl. 13.

Klädsel

Det finns inget dåligt väder – bara dåliga kläder. Ledorden är varm och torr. Under passet kommer du kunna bli svettig och blöt beroende på väderlek – men vi avslutar alltid med uppvärmd bastu. Dessutom kommer du knappast frysa då vi är i rörelse.
Klä dig dock efter väder i oömma kläder. Då bastun är unisex är det bra att även ta med badkläder. Boka in dig i god tid – och ta gärna med dig några arbetskamrater eller vänner.

Pris

395:-/person och tillfälle för EVO-träningspass, sjöbastubad och lunchbuffé.

Kontakta Vårdnäs Siftsgård på info@vardnas.se eller ring 013-368500 för anmälan eller om du har några frågor.

Varmt Välkomna!

 

http://vardnas.se/aktiv%20l%C3%B6rdag%20evo-training.html

Into the Wild – Vinter – på Vårdnäs!

INTO THE WILD – VINTER EDITION

VANDRING MED ÖVERNATTNING

Sällan är stillheten i naturen så påtaglig som i vintertid. Bryt vardagen och följ med ut på en guidad vandring i vinter. Vi upptäcker naturen i en årstid som lämnar spår i snö. Naturens friska kyla får oss att vakna. Växlingen mellan kyla och värme ökar vår kroppskännedom och vi njuter extra av brasan på rastplatsen och värmen i sjöbastun vid målet.

Vandringen sker i norra Europas bäst bevarade eklandskap. Den är cirka 18 km lång och går från Bjärka-Säby till Vårdnäs i varierad terräng. Priset inkluderar frukost, guidad vandring med enklare lunch i naturen, tillgång till Vårdnäs sjöbastu, gemensam kvällsmåltid, logi och avslutande frukost dagen därpå.

Ni ansluter till frukost på Vårdnäs stiftsgård som står framdukad från klockan 7:00. Klockan 9:15 går bussarna från Vårdnäs till Bjärka-Säby slott, där vi börjar vår vandring tillbaka till stiftsgården. Väl tillbaka är sjöbastun påslagen och sovrummen iordningställda. Klockan 19:00 väntar en gemenskapsmåltid med grytan, brödet och ljusstakarna mitt på bordet. Efter en god natts sömn går du morgonen till mötes med en njutbar frukost som avslutar tiden tillsammans.

Tips för morgontrötta!

Då vi startar med frukost redan klockan sju på lördagen kan den som vill lägga till en övernattning på fredag kväll. Klockan 20 trappar vi upp med bio då vi ser filmen ”Livets hjul”.  Tilläggsavgiften för logi och filmvisning är 550 kr/pers.

 

Vandringsinfo

• Leden är ca 18 km lång

• Ta med kläder efter väder.

• Sjöbastun är unisex och badhanddukar finns att låna.

Pris

1 095 kr

 

Datum

16–17 februari

 

Medverkande

Mirjam Fors, Präst på Vårdnäs stifstgård

Paul Silfverstråle, Asiatisk kampsportsspecialist och grundare av EVO-Training.

 

För mer information och bokning:

http://vardnas.se/intothewild.html

Evotraining gästspel på STÄLLET 19/11!

Måndag 19 /11 kör vi ett gästinhopp på STÄLLET – Yoga | Therapy | B&B

Passet är kl. 19.30 – 20.45. Drop in priset är 175:- och bokning av plats kan göras genom att sms:a Linnea på 0703894219 eller under länken ”booking” – ”strength training” på www.stubbevallet.com

Adressen är
Stubbevället 1
59076 Vreta Kloster

Väl Mött! 🙂

Träna upp dina sinnen del 2

Steg 2: Hörseln – bli en hjort

sunlit-fallow-deer-60x40-c

Hjort-öron

Det första du alltid gör är att gå in i ”uggle-ögon”. Öva det tills det blir ”second nature”, så att du snabbt kan skifta sinnesfokus.
Nästa steg är att börja använda hörseln optimalt.
Bli nu medveten om ljuden omkring dig – allt medan du fortfarande fokuserar blicken på din punkt och ditt expanderade seende.

Bli en Hjort
Tänk dig nu att du är en hjort med ett par fantastiskt känsliga och perceptiva öron som kan vridas runt åt alla håll för att fånga upp även det allra svagaste ljudet. Lägg märke till hur dina öron känns. Vrid dem och ”spetsa öronen”. Bli till den där hjorten som kan höra subtilt svaga ljud på lång väg. Varnad i god tid om ankommande möjlig fara.

Lyssna – hör ljuden överallt omkring dig. Kanske kan du höra vinden i träden. Är du inomhus kanske du hör ett monotont hummande från kylskåpet. Även då det inte finns något speciellt ljud så kan du höra tystnaden. Ibland kan man höra ett lågfrekvent bakgrundsljud. Ibland kan du höra din egen hörsel, i form av tinnitus eller en frekvens. Denna beror oftast på långvarig muskelanspänning i nacke och axlar (monotona positioner i vardagen kombinerat med överaktiva ögon/skärm/blåljus. Långvarigt sympatikus-påslag. Mao ”stress”). Genom att aktivera och träna hörseln som den är tänkt att användas kan den här typen av besvär minska, eller helt försvinna.  Precis som din syn kommer att befrämjas av ”uggle-ögon”-övningen.
Ljud finns 360 grader runt dig. Svep nu – för ditt inre – över omgivningen. Använd dina öron precis som en radar. Du hör Allt.

Lyssna in dig åt alla fyra väderstrecken samt uppåt och nedåt.

Med uggle-ögon & hjort-öron

Återvänd nu till blicken. Ser du punkten? Aktivera hela ditt panoramiska seende samtidigt som du hör alla ljud omkring dig.
Din syn och hörsel är nu optimalt aktiverade och engagerade. Du har som en expanderad sfär av syn och hörsel där du upptäcker allting omkring dig.

Öva i stillhet åtminstone 10 minuter.

Detta är ”Hjort-öron”.

Aktivera och träna upp dina sinnen

Detta handlar inte om regelrätt meditation, utan om att aktivera och använda dina sinnesorgan optimalt. Den moderna vardagen som vi har skapat gör att vi lätt ”fastnar” i vissa lägen och detta är ett effektivt sätt att motverka den sinnesmässiga monotoni vi utsätter oss för i dag.

Hos människan är synen det dominerande sinnet. Under hundratusentals år har vi utvecklat synen på ett unikt sätt. Vi är designade för att upptäcka subtil rörelse i panoramiskt seende för att sedan kunna skifta till fokus-seende i detalj. Ögonens position i huvudet – riktade framåt – indikerar också att vi förutom att samla växtlighet dessutom är anpassade för jakt.
Vårt dominanta synsinne blir också lätt vår svaga länk i en tid då vi idag i princip matas med viss typ av syn-stimuli 24/7.
Panoramiskt seende och detaljfokus aktiverar olika delar av vår hjärna och nervsystem som svarar mot avslappning/lugn å ena sidan samt beredskap/stress å andra sidan.
Vi kommer därför börja denna resa i sinnena med ögonen.

Börja med att hitta en plats att sitta på . Med fördel utomhus. Det går fint på farstutrappen. Ju längre bort du väljer din plats, desto troligare är det att annat kommer ivägen för din övning. Keep it simple.
Prova att göra övningen i åtminstone 10 minuter dagligen. Du kommer efterhand lägga till ett sinne för att expandera din upplevelse och erfarenhet av den plats du just nu befinner dig på.
Observera att detta inte har något med ”New Age” att göra. Tvärtom är det ”Old Age”. Spårare, jägare och naturfolk har alla betydligt mer vässade sinnen än den urbana människan. Om något kan kallas för optimal närvaro så är det detta.

Lycka till!

Steg 1: Synsinnet – bli en uggla

owl

Från tidig ålder har vi vant oss att ha ett relativt snävt synfält. Att läsa ord på en sida eller skärm skapar en typ av tunnelseende. Näthinnans synceller – ljuskänsliga Stavar och färg-/detaljkänsliga Tappar – får i den monotona tillvaron inte tillräcklig träning och stimuli. Du kommer troligen ha lätt att glida in i ditt ”normala” fokus i början, men kom ihåg att träning ger färdighet! Med tiden kommer du upptäcka att ditt synfält faktiskt expanderar och du upptäcker mer i den verklighet där du befinner dig.

Ugglor har utvecklat så pass stora och kraftfulla ögon att de faktiskt har växt ut ur ögonhålorna. De kan inte röra ögonen separat då de liksom är ”fastlimmade” i ögonhålan. Ugglor har fantastisk syn och kan upptäcka presumtiva byten även i totalt mörker.

I stillhet upptäcker du rörelse

Tänk dig nu att du är en uggla. Du sitter blick stilla och ser rakt fram. Genom att vara helt stilla kan ugglan lättare upptäcka minsta rörelse där ute i terrängen. Du är vaksam och avslappnad.
Föreställ dig att dina ögon är så pass stora att du inte kan röra dem. De sitter fast där, tittandes precis rakt fram. Så för att se på eller fokusera på någonting måste du röra hela huvudet så att ögonen riktas mot föremålet för fokus.

Se nu rakt framåt åt det håll du är vänd. Välj en punkt framför dig att träna på. Fokusera på punkten utan att röra ögonen. Håll nu den punkten som ditt centrala fokus. Om blicken vandrar iväg, så ta den tillbaka till den här punkten. Återgå alltid till denna fasta fokuspunkt.

Lägg nu märke till – utan att röra ögonen! – att du också kan se delar av marken/golvet mellan dig och punkten. Utan att ta blicken från punkten så kan du också se delar av himlen/taket. Du kan se allt det här – marken, himlen och punkten samtidigt då du nu använder ditt periferiseende.

Fortsätt nu utvidga ditt panoramiska seende genom att lägga till det du kan se längst bort i synfältet till vänster och höger. Rör inte ögonen från punkten!
Du kan se alla dessa fem samtidigt – din fokuspunkt, marken, himlen, längst ut åt vänster och längst ut åt höger.

Om du upptäcker rörelse så registrera den men fortsätt ha detta syn-fokus. Rör inte blicken. Registrera och låt det passera.

Öva i stillhet åtminstone 10 minuter.

Detta är ”Uggle-ögon”.