”Fallprevention” på riktigt

Jag har själv arbetat med ”fallprevention” det vill säga träning som ska förebygga att äldre faller med oönskade benbrott/trauman som följd.
Vid samtliga tillfällen görs dessa insatser för sent, inte sällan då man redan skadat sig. Dessutom är de övningar man gör inte helt naturliga, ganska isolerade och tråkiga och därför blir de aldrig en integrerad del i personens eget liv. Därför har dessa insatser kort livslängd och begränsad nytta.
Ett trauma exempelvis lårbensbrott vid hög ålder är ofta inkörsporten till en avtagande livsförmåga. Jag har personligen flera exempel på detta liksom kollegor till mig. Ett större trauma är inte sällan början på slutet av livet. Helt i onödan.

Här är ett ypperligt exempel på äkta ”fallprevention” som påminner mycket om vissa delar av vår egen Evotraining.

Annonser

Ap-boll & ”mini-loops”

Några korta klipp från rörelseträning under augusti.
Ap-bollsträning samt ”mini-loops”. Dessa ”loopar” är små delar i naturen – en sten, en gren etc – där platsen bjuder in till mer eller mindre utmanande rörelser. Att dela upp träning i sådana mini-partier gör att i princip alla kan hitt sådana platser. Det gör också att vi fokuserar mer på tekniskt utförande, får tillfälle att repetera samma sak många gånger så att den sätter sig motoriskt samt att skaderisken är minimal då hastighet, belastning och höjd sällan blir speciellt stor. Här var det en större sten som erbjöd en utmärkt svettig halvtimma.

Nu är det bara två ordinarie uteträningar kvar denna termin. Därefter kör vi inomhus med mer fokus åp teknik, korrigering och utveckling av nya förmågor i en lite mer kontrollerad omgivning (med mattor, platt golv etc).
Det är dock ute vi vill testa, experimentera, applicera och utöka våra rörelse mönster på ett kvalitativt sätt!

Höstens tema – Upp & Ned

1200px-Magnified_view_of_a_Tendon

Under höstterminen kommer den röda tråden att vara ”Att stå på händer”. Vi kommer naturligtvis att ha annat innehåll på våra pass, men mycket kommer vara riktat mot detta tema.

Oavsett om mål och ambition med detta är den här typen av övning extremt bra för hållning, stabilitet, orienteringsförmåga och kroppsuppfattning. Det är ett ypperligt botemedel för stela, svaga och orörliga handleder, axlar och ryggar. Decennier av en vanligtvis rörelsemässig monoton vardag med sittande, stående, liggande och gående gör att kroppen faktiskt inte fungerar som en mänsklig kropp borde fungera. Träningen till handstående är ett effektivt och roligt sätt att återskapa den kapacitet vi alla är gjorda för att inneha.

Handstående är ju dessutom intimt sammankopplat med andra rörelser i rum och terräng. Det är en smula utmanande men det är också väldigt kul!

Vår väg är som vanligt hållbar och långsiktig, och vi gör allt metodiskt med så hög kvalitet som möjligt. Därför stressar vi inte fram utan alla kommer kunna vara med fullt ut på denna resa oavsett var var och en landar.

Faktum är att det vi redan gör – kryper, klättrar och hänger utgör en god del i grunderna till att kunna stå på händer.
Många tror att det enbart handlar om styrka, och även om viss styrka krävs så är det annat som kanske är mer avgörande.

cd765c930620ccc6ea1d857eddeff8f0-handstand-crossfit-silhouette-by-vexels

Rörlighet & stabilitet.

Alla rörelser inbegriper koordinationen av dina leder. Innan en led (skadefritt) kan belastas måste den ha normal rörlighet. Din kropp är mästerlig på att anpassa och kompensera, så om en led är ur ur linje eller saknar normal rörlighet kommer omkringliggande vävnad att ta upp den belastningen. Detta är mycket vanligt vid all typ av smärtproblematik idag. I träning är detta upphovet till de flesta skador, och en vanlig anledning till att träning behöver avbrytas.

Innan vi överhuvudtaget ska belasta en led behöver vi alltså återskapa normal rörlighet.
Det här innebär att senor/ligament, muskelfästen och ledmuskulatur som inte fått stimuli på åratal måste behöva röra på sig. Detta känns lite. Det är INTE förknippat med skarp huggande smärta, men däremot kan det göra lite ont.Det effektivaste sättet att komma förbi denna fas är att göra lite av vissa rörelser varje dag. Du behöver rent fysiskt utöka dina leders rörelseomfång. Förutom de specifika rörelser vi gör så kommer här några tips som är bekanta för alla ”Evotrainers”. Smaka på dem dagligen 5 – 10 minuter! 🙂

  • Kryp.
    ”Baby crawl”, ”Björnkryp”, ”Krabban” är alla rörelser som ökar rörligheten och stabiliteten i handleder och axlar. Du behöver inte alls göra som på bilden. Kyp på marken fungerar utmärkt.
    Snapshot 4 (2018-04-02 14-33)
  • Häng.
    Att hänga i armarna och öva ”aktiv & passiv” skuldra ökar rörligheten i dina axlar och aktiverar den del i skuldror och bröstrygg du behöver för att framskrida i din träning. Du kan göra detta med ”fothjälp” eller fritt hängande. Tänk på att aktivera din bål – dra in navel och håll rak rygg (ingen svank).
    Snapshot 14 (2018-04-02 15-12)

 

Väl Mött på våra pass i höst!! 🙂

 

 

Terminsstart Hösten 2019!

Nu är det dags att dra igång terminen efter sommaruppehållet.

Är du nyfiken på att ta reda på vad vi håller på med?
Då är du varmt välkommen att hänga med oss!

Två gratis Prova-På-Pass!
Terminen börjar söndag 18 augusti.
Tid:
Söndag 18/8 kl. 18.00 – 19.15
Plats: Ryds Motionscentrum i Linköping.

Varmt Välkommen!

”Det omöjliga blir möjligt. Det möjliga blir lätt. Det lätta blir lustfyllt. Det är först då vi uppnår optimal effektivitet”.

 

https://mailchi.mp/154a6d8051b7/evotraining-terminsstart-hsten-2019

Feldenkrais on sensitivity.

”Now, in order to have free choice we must have a significant difference. And in order to have a significant difference, you cannot increase the stimulus, but you can increase your sensitivity. And since sensitivity increases only when you reduce the stimulus, that means you reduce the effort. Therefore, anything that you learn with difficulty, with pain, with strain is futile; you will never use it in life.”

—Moshe Feldenkrais, ”The Master Moves”

Prof. Peter Gray on Play

Professor i psykologi Peter Gray förklarar solklart vad som fattas oss – barn som vuxna – idag.

Vi har till och med svårt att definiera och förstå vad ”fri lek” idag innebär då de flesta aktiviteter vår art idag hänger sig åt är regelstyrda och strikt tidsbundna. Vi håller på att glömma det mest naturliga sinnestillstånd som finns för vår art. Detta har stora följder mentalt, mognadsmässigt socialt och fysiologiskt.

På fem år har förbrukad mängd av sömnmedel, antidepressiva och ångestdämpande medel ökat med 270% i Sverige. Detta i åldrarna 0 – 17 år…0 – 17 år! Då har vi inte ens berört medicinering för ADHD mm som är i fullständig galopp. Det är sant att diagnosticering som ej gjordes förr idag sker, men detta handlar om annat. Alla tycker detta naturligtvis är förfärligt. Men ingen gör någonting på allvar. Snarare trampar vi allt hårdare på gasen, speciellt för de allra yngsta. Fortsätter detta kommer det kosta oss alla. Dyrt.

Det finns klar korrelation mellan bristen på fri lek (som är klart definierad från övrig ”lek och rekreation”) och denna massmedicinering.

Systemfelet är uppenbart, klarar vi att ändra på detta?

I takt med sämre generella skolresultat stiftas allt fler lagar och förordningar som besk medicin. Större fokus läggs på personliga utvecklingsplaner får 7-åringar (vilket är logiskt i det rådande systemet, men helt absurt med utgångspunkt från vetenskap), att prestera gottpå nationella prov (som gått ifrån att vara interna värdemätare till att vara extern tävlan mellan skolor, län och länder). Detta gör det allt svårare att hitta kreativa lösningar på ett problem som annars så enkelt skulle kunna lösas och istället bidra till friska, robusta, intelligenta, engagerade och kreativa barn.

Det är just de barnen som kommer bli de vuxna som behövs mer än något annat i vår framtid.

× Tips för den beteendevetarintresserade är att läsa på om Jaak Panksepps forskning angående ‘play circuit’ mm. ×