Ekar & plockepinn

Ögonblick från rörelsepass.
Torra grenar i de gamla ekarna och nässelbeäckt mark manade till försiktighet.
Pinn-övningne är en utmärkt koordination och uppfattningsutmanare förutom att den mobiliserar axlar och överkropp på ett roligt och effektivt sätt.

 

Annonser

Torsdagens pass 16/5 på ny plats!

Vi träffas på parkeringen vid Smestad Dammar klockan 18.30 för ett pass på en fin plats!
Om du åker från Garnisonsrondellen mot Vidingsjö Motionscentrum ligger detta på höger sida på ungefär halva vägen. Det är skyltat ”Tinnerö Eklandskap” från stora vägen och parkeringen ligger direkt vid sidan – lätt att hitta. 🙂

Väl Mött!!

Här är det:

https://naturkartan.se/sv/linkoping/smestad-dammar

Öppna Landskap – 8 juni i Bestorps eklandskap!

öl.jpg

Den 8 juni är det dags för ett rörelsepass i det fantastiska eklandskapet i Bestorp.

Vi kommer röra oss bland de gamla ekarna, springa över ängarna och rulla i backarna. En hel del parövningar utlovas också bland annat för att fortsätta inlärningen av barfotalöp/och roughhousing.

Tid: 09 – 12, avslutande lunch kl. 12 som medtages själv. Eventuellt bad i närheten beroende på väder och intresse.

Kostnad: 350:- betalas med swish: 0708939176 eller kontant på plats.

Plats:
Samling på parkeringsfickan i vägkanten nära busshållplatsen på väg till Bestorp.

Evotraining Urskog

Stort tack för en vacker och givande dag i urskogen.
Smidighet, rull, fall över stock och sten, balans, höftgångjärnsträning, kryp, sinnesmeditation för naturkontakt & inte minst god gemenskap i det oväntat goda vädret!

Fint jobbat ”the tribe” – Lena, Magdalena, Lisa, Petra & Stephen!

Nästa omgång i juni spenderar vi i Eklandskapet med alla fantastiska möjligheter till vertikalt arbete i hundraåriga ekar och öppna marker.

Skillnaden på fötter & fötter

barefoot-running-research-2

Gör dig själv en tjänst nu när våren äntligen är här. Släpp ut fossingarna och rör dig i olika terräng barfota. Inte nödvändigtvis springandes, att vandra barfota är en av de nyttigaste sakerna du kan göra för hela din kropp.

För att börja löpträna barfota behöver du bygga upp fotens robusthet stabilitet och rörlighet. Det tar tid , så skynda långsamt.
Mängder av besvär kan härledas till instängda och ”avstängda” fötter. Hallux valgus, Plantar Fascit (hälsporre), ”löparknä”, olika typer av ryggsmärta, fallbenägenhet mm.

Vi har utvecklat förmågan att springa under 2 miljoner år. Utan löpskor.
Sedan löpskons inträde – på 1970-talet – har löpningsrelaterade skador stigit markant. Naturlig löpning är ingen materialsport, det är tvärtom vårt eget ”material” – vår kropp – som behöver få rätt stimuli och tid att återutvecklas. Det får dig dessutom att koppla upp dig på den miljö i vilken du rör dig – ditt habitat. Rör du dig barfota kan du inte bete dig tanklöst. Du kommer röra dig med större närvaro och dessutom välja vägar och miljöer du inte hade valt om du hade rört dig i gängse löparskor.

Passa också på att njuta av hur marken känns. Solvarm sten. Mjukt gräs. Fuktig mossa. Fin sand. Vasst grus. Kladdig lera. Fötterna älskar sånt där…

Vill du lära dig att springa utan skor med rätt teknik?

Ta av dig skorna och häng med oss!

Urskog!

Rörelse i urskog 4 maj!

  • Naturkontakt

  • Naturlig rörelse

  • Smidighet, balans, uthållighet, styrka & kamp-lek

Vi kommer röra oss i fantastisk terräng och miljö under dagen. Fokus kommer vara att hitta flyt och flöde i specifika situationer och på särskilda platser. Med naturen som inspiration fokuserar vi på det som finns i vårt habitat för dagen.
På ett säkert sätt kommer vi öka svårighetsnivån på ett individuellt plan så att var och en får utveckla sina förmågor och dessutom jobba med total sinnesnärvaro mitt i naturen.

För den som vill erbjuds ett (kall)bad i sjön mörken som avslutning på passet innan lunchen.

Häng med!

Tid:

Lördag 4 maj 09 – 12 med avslutande lunch – grillning vid sjön Mörken (vid eldningsförbud åker vi till Vårdnäs Stiftsgård för lunch). Den lunch som ska grillas medtar du själv.

Pris:

350:- inkl moms betalas med swish: 0708939176 eller kontant på plats.

Anmälan senast 2 maj till paul@evotraining.se

Klädsel:

oömma kläder efter väderlek, badkläder & handduk (om du vill ta ett dopp), ombyte. Ta med din egen lunch. Vid eldningsförbud meddelas detta och lunch intages till självkostnadspris på Vårdnäs Stiftsgård.

 

Vi träffas 09.00 vid parkeringen vid Säby Västerskog Skogsreservat: