TEMA – VATTEN

Människans största beståndsdel är vatten. Vi kan utan problem födas under vatten då vi har medfödda reflexer som möjliggör detta. När vi sköljer ansiktet med kallt vatten sänks omedelbart vår puls för att spara energi. Vi är pälslösa djur med en hud vars porer och ytfunktion är gjord för att bli blöt och snabbt torka på land.
Vatten är helt enkelt en del av oss.
Vatten är också ett fantastiskt element att röra sig i.
Under två terminer är vårt mål att ha kul, röra sig på nya sätt, utveckla bekvämlighet i vattnet och utöka förmågor som människa.

Det är i vattnet som vi verkligen får tillämpa vår andningsteknik. Vattnet ger oss också direkt feedback när vi är spända i onödan eller håller ett för högt tempo i form av ökad puls och ökad andningsfrekvens. Det är ett superfint hjälpmedel att få oss att förstå oss själva.

Tanken här är förvisso en del simteknik, men absolut inte att ”plöja längder”. Vårt mål är inte att simma till Finland. Målet är istället att vara så dynamisk och kapabel som möjligt i vattnet. Kapabel innebär att vi kan hantera oss själva om vi skulle trilla i plurret, men även hjälpa någon annan som hamnat där. Vi kommer då att förstå nyttan med en hel del övningar vi gör på land – ”torso tag”, andningsteknik, brandmannagrepp i bärande mm. Sådant vi redan gjort och känner igen får då en ny betydelse.

Som vanligt övar vi i en trygg, inspirerande kontext. Även om vi går utanför komfortzonen så gör vi det tillsammans och med lust. Ingen kommer någonsin tvingas till något utan alla startar där de är, precis som vanligt när vi är på land.

Träningarna kommer ligga utöver de ordinarie ”land-söndagarna”. Det är inte obligatoriskt att vara med på torsdagarna för att kunna vara med på den hela lördagen. Man kommer på det man vill och kan helt enkelt.

Syfte:

Tanken är att första delen av dessa två terminer är fokuserad på generell rörelse och bekvämlighet i vatten. T ex olika simsätt, flyt- & simteknik, basförmåga i och under vatten, par övningar och uppgiftslösning tillsammans under och i vatten.
Den andra delen blir lite mer fokuserad på den praktiska tillämpningen av våra förmågor och kommer även kompletteras med en HLR-kurs under senare delen av våren tillsammans med basal livräddningsträning (som ju är galet bra rörelse- fysträning i sig).

Mål:

  • Utveckla lugn och trygghet i vattnet
  • Säkerhet & riskanalys
  • Lek- och samarbetsförmåga samt rörelselust i vatten
  • Bra andnings- och rörelsekontroll
  • Konditionsträning i vatten
  • Grunderna i livräddning

Utrusting:

  • Badkläder
  • Handduk
  • Simglasögon/cyklop

Tid – HT 2020:

  • Torsdagar 1/10, 22/10, 5/11, 19/11, 3/12
    18.00 – 19.15 i Linköpings simhall (tid för avslutande jacuzzi/bastu är tilltaget)
  • 14/11 i Rösslabadet i Kolmården
    Heldag- lördag kl. 09 – 16

Pris:

Torsdagar:

  • Sjölvkostnadspris entré simhall 85:-
  • 200:- i träningsavgift – OBS! Summan inkluderar banhyra och är således nu höjd med 50:- till 200:- då vi behöver egen plats för att kunna genomföra passen på ett kvalitativt sätt.
  • Summa summarum torsdagar: 85:- + 150:- = 285:-/gång.

Heldag Rösslabadet 14/11: 700:- (inklusive badhallshyra)

Passen hålls till huvudsak av

Petra Gannholm som har följande vattenmeriter:
Tävlat i Sydafrikanska Mästerskapen i livräddning
Fridykt på 18 m i Dyktank
Tvåfaldig världsmästare i undervattensrugby
ÄLSKAR (och hyser djupaste respekt för) vatten

Paul Silfverstråle – kallbadare, andningsteknik-utbildare, Balisurfare och vattendjur.

Här till kommer vi eventuellt ta in annan kompetens i simteknik etc vid behov.

Evotraining i Trollegater!

Lördagen 15/8 träffades ett litet men gott gäng för ett pass i unika Trollegater. Fokus kom att vara på robust och mobil axel-skuldra, basal klättringsteknik och mindset samt avslitningsvis grottkryp och grillning.
Märkligt nog hade vi hela platsen helt för oss själva, lyxigt värre!

Tack alla inblandade för en riktigt fin och givande dag. Speciellt tack till Håkan Anderssons insats – vi ser fram emot fortsättning!

Evotraining – BERG

Trollegater

Den 15 augusti kör vi ett pass med tema Berg.

Vi kommer vistas och röra oss både över och under mark då platsen för begivenheterna är Trollegater naturreservat nära Rimforsa.

Som vanligt kommer vi fokusera på ursprunglig rörelsekvalitet. Den här gången kommer vi ha Håkan Anderssons klätterkunskaper som hjälp för att läsa och hantera berg på bästa sätt. Vi kommer även utforska grottorna och då behöva applicera mycket av det vi tränar på.

Lunch ordnar vi på plats, så var och en tar med det som passar. Möjlighet att grilla finns.

Utrustning som behövs är : pannlampa/ficklampa, oömma kläder, vid blött väder – gummistövlar eller liknande, era vanliga träningsskor, ett ombyte, mat och dryck – möjlighet att grilla finns.

Anmälan görs senast 13 augusti på länken nedan:

https://forms.gle/qL8oEeNedCMtKgo28

Varmt Välkommen! 🙂

Leken – Naturkontakt – Friluftsliv – Naturlig Rörelse

Friluftsliv är något de flesta människor förknippar med färdighet och hurtighet. Detta hänger samman med idrottens starka inflytande som fostrande och hälsobefrämjande metod under1900-talet i Sverige.

Men friluftsliv är lika mycket skapande, lärande, förståelse och anpassningsförmåga. Vi lär genom hjärta, huvud och händer. När vi kombinerar dessa når vi kännskap om oss själva, andra och naturen.

Fågelsången, vinden, molnets skrift på himlen är vi längre inte tränade att tyda.

Vi möts dagligen av förstorade intryck och upplevelser i form av reklam, motorljud, radio- tv- och dator, rött ljus – stå still, grönt ljus – gå. Intryck som vi måste värja oss för, vi skulle bli tokiga om vi tog in alla på samma gång. Vi tränar oss i att INTE höra motorbullret. Att INTE se alltet och nyanserna till förmån för det någon annan från början bestämt att vi ska se. Att LÄRA på ett visst sätt, även om det finns en myriad kreativa vägar till bildning och lärande.

Det krävs en gäst från landet som påminner oss om att det där bakgrundsbruset finns där hela tiden. På samma vis kan urbana människor ha svårt att sova i naturen i början då det ‘är för tyst’.

Friluftsliv och naturkontakt är en lek. En lek måste man låta sig uppslukas av för att den ska bli intressant. Man kan inte ställa sig utanför utan måste helhjärtat deltaga i den. På det sättet är leken allvarligt menad. I leken lever man i ett annat tidsmedvetande än det vanliga.

Det vi möter i naturen är alltsammans annorlunda och nytt. Det finns inget alldagligt. Varje träd, blad och grässtrå har en egen form så också människor vi möter. Det krävs fantasi för att leva i en sådan värld. Fantasin kan vi leka med när vi hittar på historier som bara är roliga att lyssna på.

Det är genom fantasin som man ser hur man kan lösa problem man aldrig tidigare mött. Friluftslivet, naturkontakten ställer just det kravet.

Vi behöver sätta upp lägret på en plats som vi aldrig tidigare har varit på, göra en maträtt av vad vi har kvar, lösa en konflikt i gruppen, röra oss på ett nytt, effektivt och säkert sätt och kunna berätta en rolig historia.

Eskimån som tänkte forma en figur av ben, vände och vred på benbiten för att se efter vad det var för en figur som fanns i benbiten. Han hittade inte på, han använde fantasin. Och till slut såg han isbjörnen som hela tiden fanns är inne i benbiten.

Om man begränsar sin fantasi så begränsar man alla dom möjligheter som finns att se.

Detta är anledningen till att vi så långt det går väljer att röra på oss och träna i naturen.

Egen text blandad med utdrag från Roger Isbergs underbara bok ‘Färd’.

Evotraining i Vårdnäs 25/7!

Lördag 25 juli kör vi en halvdag i Vårdnäs.

På programmet står naturliga rörelsemönster i olika miljöer, rörelse kvalitet – mobilitet, motorisk kontroll. Solo, parövningar mm .

Passet avslutas med bastu och bad med påföljande lunch till självkostnadspris (135:-) för den som önskar. Det går naturligtvis fint att delta med medhavd lunch eller helt utan också.

Är man nyfiken och vill prova är detta ett ypperligt tillfälle!

Tid: 09.00 – 14.00

Kostnaden är 350:- och betalas kontant på plats eller Swish.

Anmälan görs på följande länk senast 22 juli:

https://forms.gle/UY9wQUzW1WetSy6X6

Undrar du över något är du välkommen att höra av dig på paul@evotraining.se

Tills dess – njut av sommaren!!

 

Glad Midsommar!

Midsommardans av Anders Zorn 1897

En glad midsommar och ett fint sommarsolstånd till önskas er alla.

Njut och omfamna ljuset och en period som en inbjuder till maximal aktivitet, vilket definitivt inte är samma sak som effektivitet och produktivitet. Tvärtom – stanna upp, ‘tuna in’ och ta emot den enorma kraft naturen nu visar upp. Det är nu vi sätter trenden och kvaliteten färden mörkare delen av året.

Njut

Evotraining & SOLA i Corren

Evotraining figurerar i Corren som del av organisationen Scandinavian Outdoor Learning Academy – SOLA – www.outdoorlearning.se

https://nyponold.corren.se/nyheter/linkoping/de-vill-flytta-klassrummen-till-naturen-om6636344.aspx

Terminsavslutning söndag 14/6!

avs

Söndag 14 juni har vi avslutning för vårterminen!

Vi kombinerar det med Håkans – Free Foot-arrangemang som är länkat nedan.
Han håller ett ”Pop-Up-Event” & Showroom vid smedjan i Trädgårdsföreningen.

  • Mellan 15-30 – 16.30 håller Håkan speciellt öppet för oss Evotrainers, så är man i skoköpartagen eller nyfiken är ju detta ett ypperligt tillfälle.
  • Kl. 17.00 – 18.15 håller vi sedan ett öppet pass med fokus på den robusta foten. Alla Evotrainers kommer känna igen sig, men denna gång blir det tokfokus på fossingar, fotleder, knän och höfter.
  • Från 18.30 och framåt har vi gemensam avslutning med egen medhavd förtäring, och dryck. Beroende på väder så är grillning möjlig. Håll dock utkik om det skulle bli eldningsförbud. Hur som helst ser vi fram emot en riktigt fin stund tillsammans.

Självklart går det fint att komma på någon av dessa punkter om man inte har möjlighet att medverka på allt.

Är man nyfiken och vill prova på helt kostnadsfritt är detta ett ypperligt tillfälle 😊

Free Foot Linköpings Arrangemang når du genom att klicka på Instagram-länken under den gröna bilden.

Varmt Välkomna!

Screenshot_2020-06-03 Freefoot Linköping ( freefoot linkoping) • Foton och videoklipp på Instagram

Ditt mikrobiom, 90% av dig!

90% av cellerna i din kropp tillhör ditt mikrobiom, dvs att de på ett eller annat sätt är bakteriella. 90%!.
Låt det sjunka in ett tag.

Fundera sedan på att det är resterande 10% vi lägger ned de flesta resurser på genom farmaka, kirurgi mm.
Det grundläggande problemet här är gammalt. Det är lättare för oss att relatera till fasta strukturer än ständigt föränderliga processer. Men det gör att även den mest avancerade vetenskapen ännu idag har väldigt svårt att diagnosticera, förstå och göra vettiga interventioner i denna komplexa verklighet. Medicinska system som från börjat fokuserat på det relationsmässiga och föränderliga kommer här närmare, och har (liksom kinesisk- eller ayurvedisk medicin) helt annan syn på exempelvis kostens påverkan på människans hälsa än den gängse västerländska näringsläran.

De flesta känner till att mag- och tarmsystemet är helt beroende av en ”god tarmflora” – en bra balans i matsmältningssystemets mikrobiom. Men faktum är att hela vår kropp fungerar på samma sätt och står i ständig relation till yttervärlden.
Detta har också betydelse för vår känslomässiga och psykiska hälsa på ett sätt som de flesta kanske inte tänker på.

Flera studier har sedan länge pekat på att vi i det moderna samhället har en för kliniskt ren miljö vilket resulterar i ständigt ökande allergier och intoleranser hos fra våra barn. I förlängningen tror jag personligen detta är intimt länkat till de ”beteendestörningar” som också formligen skenar – ADHD, autism, Alzheimers, demens- Även kända metabola syndrom som diabetes och fetma finns anknytningar till. Självklart hänger detta samman med både vårt passiva och aktiva immunförsvar, och hur väl eller illa det fungerar.
Inte helt oviktigt i dessa dagar.

Naturkontakt – skita ned dig!

På ett sätt är naturkontakt den minsta gemensamma nämnaren här både beteendemässigt och mikrobiotiskt. Djup naturkontakt innebär kontakt med naturens element – trä, jord, vatten, växter mm. Närkontakt på detta sätt förutsätter fysisk rörelse, vilket självklart påverkar individens rörelsehälsa, kondition och styrka. Det vi inte ser (och som inte sker i ex gym-miljö) är multituden av den bakteriella påverkan den naturliga miljön har på vår hälsa och välbefinnande. De flesta kan dock känna det efter en heldag i naturen, men det är en komplex känsla som inte kan reduceras ned till ”träningsvärk” eller ”energiboost”. Det brukar vara svårt att sätta ord på det, vilket i sig är ett tecken på hur komplexa system som påverkas kraftigt även under relativt kort tid.

Som min kollega Anders Szczepanski brukar säga: ”Serotonin kräver skit under naglarna”.
Han har helt rätt!

Här inunder kommer ett riktigt bra TED-talk med Warren Peters, och under länk till en nyligen publicerad studie om hur biologisk mångfald inte bara är viktig för biologin ”out there”, utan lika vital för vår egen insida:

 

5ecb92f72c67b

”Exposure to biodiverse natural environments carries ecological benefits—green spaces with higher eco-system function give children better exposure to pick things up from , for example, there are microbial compounds in soil that reduce stress and anxiety.

”Put simply, the more diversity in microbiota that children are exposed to the healthier they will grow up”

https://medicalxpress.com/news/2020-05-microbiome-rewilding-biodiverse-urban-green.html